Як вибрати моноколесо?

Моноколесо (сігвей, моноцикл, уніцикл) – складається з колеса та платформ (педалей) для ніг, розташованих по обидва боки. Всередині колеса є електромотор, акумуляторна батарея (АКБ), материнська плата або комп'ютер. Управління моноколесом проводиться нахилом тіла, а рівновага зберігається завдяки гіроскопічним датчикам.

Педалі деяких моделях забезпечені магнітами, при складанні моноколеса вони примагнічуються до корпусу.

На погляд управління моноколесом здається складним. Проте досить просто стати на нього, спробувати нахилитися трохи вперед. Гіроскоп моментально посилає сигнал процесору, за рахунок чого колесо трохи повернеться вперед, як підхоплюючи пасажира.

Компактність – ключова перевага моноколеса. Залежно від ситуації власник цього пристрою легко перетворюється з райдера на пішохода і навпаки. Моноколісо можна взяти з собою в офіс, кінотеатр, кафе та інше приміщення, а також перевозити у громадському транспорті. Користувачеві не потрібно хвилюватися про паркування та безпеку (сегвілу не потрібна стоянка). Пристрій не займає зайве місце у квартирі.

Моноколесо виграє у сигвею та гіроскутера в маневреності, але програє у безпеці та простоті управління. Варто відзначити і його ефектний вигляд. Моноцикл чудово підходить для подорожей містом на короткі дистанції.

Кататися на моноколесі слід дуже обережно, оскільки зіткнення навіть із невеликою перешкодою часто призводить до падіння. Крім того, за повного розряду АКБ його доведеться нести (на відміну від сегвея, який можна котити).

Двигун

Потужність двигуна – визначає швидкість, прохідність, динаміку розгону. Чим більша потужність, тим вище ці характеристики, але водночас збільшується ціна моноцикла.

Розрізняють номінальну, максимальну та пікову потужність. Перший параметр вказує на потужність двигуна, необхідну для їзди, другий - на потужність, що виробляється протягом короткого часу, третій – на потужність, яку видає двигун протягом 1-2 секунд (потрібна при балансуванні пристрою). Вибираючи моноколесо, враховуйте лише номінальну потужність.

Залежно від моделі, номінальна потужність коливається в межах 350-2000 Вт.

Важливо: найчастіше зустрічаються варіанти з безщітковим електромотором. Щоправда, існують і моделі, у яких встановлено редукторний двигун. У порівнянні з безщітковими апаратами, такі пристрої більше шумлять і швидше виходять з ладу.

Швидкість

Швидкість – як і потужність, буває номінальною (крейсерською, рекомендованою) та максимальною. Звертайте увагу лише на номінальну характеристику, при якій апарат не підніматиме педалі (горизонт) для обмеження швидкості.

У разі перевищення номінальної швидкості моноколесо видаватиме звуковий сигнал, а педалі почнуть автоматично підніматися, що трохи ускладнить катання на пристрої. Як тільки райдер досягне максимальної швидкості, звуковий сигнал із переривчастого стане безперервним.

За швидкістю моноколеса поділяють на три категорії:

  • повільні - 12-14 км/год (номінальна), 18 км/год (максимальна);
  • середньошвидкісні - 18-20 км/год (номінальна), 20-22 км/год (максимальна);
  • швидкі - 24-26 км/год (номінальна), 30-35 км/год (максимальна).

Для дитини та новачка підійде повільна модель, а досвідченому райдеру, який виконує трюки – швидка. Середньошвидкісне або швидке моноколесо рекомендується підключити до програми у смартфоні для автоматичного обмеження швидкості до 12-14 км/год (безпечна швидкість).

Колеса

Кількість коліс – найчастіше моноколесо оснащується одним колесом. Але зустрічаються моделі з двома спареними колесами – вони стійкіші. Двоколісні моделі особливо хороші для новачків, але в порівнянні з одноколісними мають ряд мінусів: більшу вагу, меншу маневреність, труднощі при катанні по похилій поверхні, дискомфорт при русі нерівною дорогою.

Діаметр колеса – вимірюється у дюймах. Чим вище ця характеристика, тим краще керованість та прохідність, але при цьому зростають габарити та вага пристрою. Великий діаметр колеса дозволяє досягти плавності руху моноколеса. Моделі з маленькими колесами виграють у компактності, але складніші в управлінні та важче долають перешкоди.

Розмір колеса варіюється від 5-6 до 17-18 дюймів. Найпопулярніший діаметр: 12; 14 та 16 дюймів.

При виборі діаметра колеса виходьте із власної ваги:

  • 12-14 дюймів – вага до 80 кг;
  • 14-16 дюймів – вага 80-100 кг;
  • 16 дюймів – вага 100-120 кг;
  • 18 дюймів – вага 120-150 кг.

Батарея

Запас ходу – відстань, яка долає моноколесо за повністю зарядженого акумулятора. Для визначення запасу ходу слід ємність батареї розділити на 10. Так, запас ходу у моноколеса з АКБ ємністю 135 Втч становить 13 км, а з батареєю 340 Втч - 34 км. Ці дані справедливі для райдера вагою 60 кг.

Якщо вага їздця трохи менша / більша 60 кг, то до отриманого числа додається / віднімається 2-4 км (виходячи з ваги). Крім цього, на запас ходу впливають швидкість руху моноцикла та температура. Рекомендовані параметри: 12 км/год, 20 °C. При відхиленні від них фактичний запас ходу змінюватиметься.

Місткість акумуляторної батареї (АКБ) – вимірюється у ват-годинах (Втч). Що ця характеристика, то більше вписувалося запас ходу. У той же час ємна батарея вимагатиме більше часу на заряджання.

Варто звернути увагу на моделі з акумулятором ємністю від 240 Втч - вони забезпечують дальність ходу від 20 км, тоді як моноцикли, у яких аналогічна характеристика не перевищує 110 Втч, здатні подолати лише 8-10 км.

Важливо: не заряджайте батарею довше за повну зарядку, оскільки це знижує її життєвий цикл.

Час повного заряджання – допомагає оцінити, скільки часу знадобиться для заряджання акумуляторної батареї з нуля до 100%. Визначається ємністю АКБ. Більшість моноколіс заряджається за 2 години.

Інші характеристики

Кут нахилу - вказує на здатність моноцикла долати спуски та підйоми. Цей параметр залежить від конструкції моноколеса. Чим менше корпус пристрою приховує колесо, тим крутіший підйом може подолати сигвел. Багато моноколіс долають кут нахилу в 30 °.

Максимальне навантаження (вантажопідйомність) – гранично допустима вага користувача, яка витримує моноколесо. У різних моделях цей параметр варіюється в межах 80-150 кг.

Важливо: вага користувача складається з його маси і ваги речей, що носяться ним, наприклад, сумки. Не перевищуйте максимальну вантажопідйомність моноцикла, оскільки це загрожує його поломкою та аварією.

Захист від пилу та вологи – забезпечує стійкість моноколеса до несприятливих зовнішніх факторів. Клас захисту маркується так: IPХХ (перша цифра означає рівень захисту від пилу, друга від вологи). Більшість моноколіс має клас захисту IP65 (повна пилозахищеність та захист від струменів води з будь-якого напрямку).

Вага – впливає зручність перенесення моноколеса. Чим менша вага, тим простіше транспортувати пристрої. У той же час не забувайте, що ємні батареї не можуть бути легкими. Більшість моделей важать у межах 9-18 кг. Оптимальним вибором буде моноцикл, що важить 10-12 кг.

Габарити - впливають на комфортність перенесення та зберігання моноколеса, а також на його маневреність. Найкомпактніші моделі легко зберігати, переносити, вони простіші в управлінні.

Оптимальні габарити:

  • довжина – 36-38 см;
  • ширина – 18-19 см;
  • висота – 40-45 см.

Оснащення

Сидіння і кермо – трохи перерозподіляють навантаження гомілок і сідниць на плечовий пояс. Звичніша на вигляд модель, трохи схожа на велосипед.

Лампочки – потрібні для персування у темний час доби. Бувають вбудованими та знімними (продаються окремо). Добре, якщо крім лампочок є світловідбиваючі стрічки - це підвищує помітність моноколеса вночі.

Ручка - знадобиться для перенесення моноколеса. Краще вибрати пристрій з максимально прямою ручкою, тому що вона найзручніша. Вигнута ручка сильно тиснутиме на руку.

Існують моноцикли з додатковою висувною ручкою, що дозволяє котити апарат у тих місцях, де неможливо проїхати. Подібна ручка буває знімною та вбудованою. У другому випадку моноколесо також оснащується коліщатками для зручності транспортування апарату (оптимально для жінок та дітей).

Рекуперація – при гальмуванні перетворює частину кінетичної енергії на електричну для підзарядки акумуляторної батареї моноцикла.

Страхувальний ремінь безпеки, тренувальні коліщатка – запобігають падінню райдера. Такі аксесуари полегшують користувачеві оволодіння навичками їзди на моноциклі.

Bluetooth-динаміки – дають можливість у дорозі слухати музику із зовнішнього пристрою, що має Bluetooth (смартфон, планшет).

USB-порт – нагоді для заряджання мобільних пристроїв (планшетів, смартфонів) від акумулятора транспортного засобу.

Індикація заряду – повідомляє рівень заряду батареї моноколеса. Це дозволяє уникнути несподіваного розряду батареї.

ЗУ – служить заряду АКБ моноцикла.

Подовжувач – потрібен для підкачування колеса.

Поради щодо вибору

  • Купуйте моноцикл у спеціалізованих магазинах.
  • Усі моноколеса виготовляються із пластику. Іноді можна зустріти моделі, виготовлені нібито з карбону. Насправді йдеться лише про характерне фарбування під карбон.
  • Оцініть міцність моноколеса. Переконайтеся у відсутності зазорів на корпусі, які не передбачені конструкцією апарата.
  • Перевірте роботу моноцикла.
  • Зверніть увагу на колір моноциклу: що темніше, то краще. Найпрактичнішим вважається чорний колір, оскільки маскує подряпини та забруднення. За потреби дефект легко зафарбовується чорним маркером. А ось світлі тони надто маркі – на них буде добре помітне навіть незначне пошкодження та бруд.
  • Дізнайтесь термін та умови гарантії на моноколесо.

Поради щодо експлуатації

  • Їздіть мокрою і засніженою дорогою з особливою обережністю. Уникайте тривалих поїздок у негоду – дощ маскує нерівні ділянки на дорозі, що підвищує ризик аварії. Також не варто пересуватися по в'язкому бруду.
  • Бережіть верх та бічні сторони колеса від тривалої дії вологи. Не мийте моноцикл спрямованим струменем води.
  • Зважайте на температурний режим (рекомендований параметр +20 °C). При зниженні температури на 10 ° C ємність АКБ скорочується на 10-15%. Не бажано користуватися пристроєм за температури нижче – 10 °C.
  • Інші правила: не їздіте у місцях масового скупчення людей, не перевозьте пасажирів, не виїжджайте на дороги, призначені для автомобілів, не користуйтесь телефоном. Намагайтеся не перевищувати крейсерську швидкість моноцикла.
  • Перед використанням моноколеса надягайте шолом, наколінники та налокітники. Пам'ятайте, що взуття має бути зручним. Не забудьте перевірити рівень заряду АКБ.
  • На моноколесі небажано кататися дітям віком до 14 років.